In English

  E-mail
 
Webshop Nieuws Aanbiedingen Profiel Leeuwin's Serviezenhuis Cadeaulijsten
&
trouwen
Online cadeaulijst Lampe
Berger
 
   


Rosenthal

De Innovator voor de Gedekte Tafel

 

 

ř De producten van Rosenthal

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De geschiedenis van Rosenthal

Rosenthal is een wereldberoemde fabrikant van porseleinen tafelartikelen, geschenken, kristal en bestek. De wortels van het bedrijf liggen in het stadje Selb, dat is uitgegroeid tot de porseleinhoofdstad van Duitsland.

 

Het begin

Philip Rosenthal keerde in 1879 terug in zijn geboorteland en vestigde zich in Selb, waar de veltspaat die nodig is voor hardporselein ruim in de omgeving te delven was.

Philip zag de enorme groeikansen in het verkopen van porselein aan de nieuwe klasse, de burgerij. Hij begon een werkplaats voor het decoreren van wit poselein en had spoedig veel succes. In 1887 was Rosenthal zo gevestigd, dat het merk gedeponeerd werd. Het werd in 1891 noodzakelijk om zelf porselein te gaan produceren om te beschilderen, dus werd een eigen fabriek opgestart, waar aan hoge kwaliteitseisen kon worden voldaan.

Het succes van Rosenthal lag vooral in het uitstekende intellect van Philip Rosenthal, die de markt en de trends juist wist in te schatten. Toen het bedrijf in 1929 vijftig jaar bestond, waren er 7000 mensen die zich trots medewerker van Rosenthal noemden.

 

Studio-Linie: een nieuwe koers

In de jaren 50 nam Philip Rosenthal Jr. het bestuur van het bedrijf over. Hij nam enkele belangrijke stappen die Rosenthal zouden maken tot het meest vooraanstaande designmerk voor de gedekte tafel. Ten eerste zocht Philip Jr. het verband tussen kunst en industrie. Hij evalueerde het bestaande productengamma met het motto van zijn vader: "Neem het beproefde van het oude, neem het beste van het nieuwe." Hij wende zich tot enkele van de beste kunstenaars van Europa om bij de ontwerpafdeling van Rosenthal te komen werken.

Op de beurs van Hannover in 1961 gaf Philip Rosenthal een persconferentie om het nieuwe concept te introduceren: Studio Linie. Naast de bekende, klassiek georiŽnteerde Rosenthal collectie is dit altijd het nieuwe merk gebleven. De Linie ging nieuwe vormen en kunst in producten voor iedere dag en in vele geschenkencollecties tot uiting brengen, iets wat alleen Arzberg tot dan toe op een zeer beperkte schaal had gedaan.

Sinds halverwege de jaren 50 hebben enkele honderden kunstenaars en designers voor Rosenthal gewerkt. Ze ontwierpen moderne, soms avantgardistische producten van porselein, glas of staal. Het merk werd soms zelfs door de kunstenaars benaderd, of ze "alsjeblieft" iets voor Rosenthal mochten ontwerpen. Enkele van de topnamen zijn Timo Sarpaneva, Henry Moore, Raymond Loewy, Tapio Wirkkala, Mario Bellini, Salvador Dali, Roy Lichtenstein en Walter Gropius, de grondlegger van het Bauhaus. BjÝrn Wiinblad, Piero Fornasetti, Ottmar Alt en Gianni Versace kregen zelfs hun eigen collectie.

 

Wat Rosenthal je tegenwoordig allemaal biedt

De succesvolle merken "Rosenthal Studio-Linie" en "Rosenthal Classic" bieden je moderne, stijlvolle serviesontwerpen die altijd gericht zijn op elegantie en functionaliteit. Dat geldt voor porselein, maar ook voor glaswerk.

Vanaf de jaren 90 ontwikkelde Rosenthal enkele nieuwe lifestyle collecties die naast de bestaande merken kwamen. De samenwerking met het italiaanse modehuis Versace werd in 1993 gestart, met vele decorontwerpen door Gianni Versace zelf. De naam "Rosenthal meets Versace" is een van de eerste grote samenwerkingsverbanden van merken die pas op het tweede gezicht uitstekend bij elkaar blijken te passen. De Versace stijl werd niet verbroken, maar juist aangevuld door de luxe en de kwaliteit die Rosenthal kan bieden, waaronder het unieke porcelaine noir.

Daarna kwamen de collecties van Bvlgari (wordt inmiddels uit productie genomen) en de almaar groeiende Andy Warhol Collection, met originele afbeeldingen. De Bvlgari collectie van kunstenaar Davide Pizzigoni was een project in de hoogste prijsklasse, boven de Versacemodellen.

De Andy Warhol collectie is een erg beeldende collectie met nieuwe glazen en porseleinen artikelen. De productie vindt plaats met een officiŽle licentie van de Andy Warhol Foundation.

 

Ook van Rosenthal

Sinds jaar en dag maakt het merk Thomas deel uit van de Rosenthal Group met een grote collectie praktisch tafelporselein. In 1998 is Rosenthal AG een zelfstandig onderdeel van de Waterford Wedgwood Group en in augustus 2000 werd het andere grote merk uit Selb, het eeuwenoude Hutschenreuther overgenomen. Daarmee kwamen twee van de grote Duitse toppers bij elkaar met waarschijnlijk de grootste porseleincollectie ter wereld - en topkwaliteit. In 2004 kwam het luxe pannenmerk Spring daarbij.

Toen Philip Rosenthal Jr. als zoon van de oprichter in 1950 bij het bedrijf kwam startte hij een nieuwe en belangrijke koers in de productontwikkeling. Rosenthal maakte een radicale verandering in het traditionele porseleinontwerp, zonder ooit zijn gouden klassiekers te vergeten in de Rosenthal Classic collectie. Philips doel was avantgarde ontwerpen op tafel te brengen. De eerste pionerende jaren leidden tot enkele legendarische producten die vandaag de dag nog bestaan. Vanaf 1958 werd er ontwikkeld in het Creative Centre te Selb, om in 1961 de nieuwe merkstijl te presenteren met een volwaardige collectie. Vooruitstrevend waren ook de ontmoetingen tussen kunstenaars, modelleurs en technici, die elkaar tot grote uitvindingen stimuleerden.

Rosenthal Studio Linie heeft een wereldwijde reputatie modern en doordacht design, voor mensen die open staan voor innovatieve producten met een eigentijdse inslag. Studio-Linie heeft altijd geprobeerd om ook op het tafelblad een moderne wereld mogelijk te maken. Beroemde ontwerpers hebben hun eigen ideeŽn over doordacht design in Rosenthal collecties omgevormd, onder het motto "Originals of our time" - ontwerpen die passen bij de tijd waarin ze ontwikkeld zijn maar die door hun originaliteit tijdloos zijn, die je aandacht vasthouden.

řDe producten van Rosenthal